Bekijk alle projecten

Mastfundaties Hoorn - Enkhuizen

Slimme oplossing voor mastfundaties spoortraject Hoorn-Enkhuizen

Op het spoortraject tussen Hoorn en Enkhuizen waren veel bovenleidingfundaties aan vervanging toe. De bestaande fundaties hadden vaak onvoldoende gronddekking. Uitbreiding van het talud om grotere fundaties toe te passen was geen optie, door ruimtegebrek en hoge kosten.

Slimme en compacte oplossing: paalfundaties

Daarom is gekozen voor een slimme en compacte oplossing: paalfundaties (ook wel diepte fundaties genoemd). Deze fundaties hebben minimale ruimte nodig. De kop van de poer is slechts 900 x 900 mm.

Samen met Strukton Rail Bovenleidingen & Draagconstructies hebben we in totaal 45 bovenleidingsmasten voorzien van een nieuwe paalfundatie. We voerden het werk uit tijdens twee Trein Vrije Periodes van elk 52 uur. Omdat het om een enkelspoor ging én de nieuwe fundatie exact op de plek van de oude prefab fundatie moest komen, was dit een lastige logistieke operatie. Dankzij een goede voorbereiding en nauwe samenwerking is de klus succesvol afgerond.

Praktisch handelen

Bij dit project was er geen tijd om te wachten tot de mortel in de boorbuis was uitgehard. De mast moest meteen terug op z’n plek, zodat we de bovenleiding terug konden hangen en direct door konden naar de volgende mast. Daarom bedachten we een praktische toevoeging waarmee de poer, zodra die goed gepositioneerd was in de boorbuis, tijdelijk gefixeerd werd. Om zeker te zijn van de stevigheid, deden we vooraf een proef. Na het fixeren werd de poer alsnog aangegoten. Zo blijft hij niet alleen tijdelijk stabiel, maar ook voor de langere termijn.