Al 42 jaar werkt Jacob van den Bosch (64) met veel toewijding en plezier. Als een van de vier engineers binnen het team levert hij dagelijks een belangrijke bijdrage aan de projecten en geniet hij nog steeds van zijn werk.
“Mijn werk is als een eindeloze puzzel: rekenen en tekenen aan bruggen, viaducten, geluidsschermen, boringen en schuif- en vijzelprojecten. Momenteel werken we bijvoorbeeld aan de ontwerpen voor het vervangen van opleggingen van een grote brug in Limburg. Alles wat een brug qua sterkte en vervorming moet aankunnen, is vastgelegd in NEN-normen. Een brug voor zwaar verkeer moet bijvoorbeeld bestand zijn tegen een belasting van twee aslasten van 200 ton, terwijl een kantoorpandenvloer slechts 250 kilo per vierkante meter hoeft te dragen. Daarnaast spelen omgevingsfactoren een rol, zoals windbelasting. Nederland is verdeeld in drie windgebieden: direct aan de kust, de kustprovincies en het binnenland. Een geluidsscherm in Alkmaar moet bijvoorbeeld beter bestand zijn tegen wind dan eenzelfde scherm in Nijmegen.”
“Tot zover de theorie. De praktijk blijkt vaak weerbarstiger, omdat de situatie buiten soms anders is dan wat we achter ons bureau bedenken. Zo moesten we een keer een trapopgang maken bij station Amsterdam Amstel, maar de boringen lukten niet. Er zat iets in de grond waar we niet doorheen konden. Dan word ik gebeld: ‘Jacob, het gaat mis hier, we hebben je hulp nodig.’ Die telefoontjes komen vaak aan het einde van de dag, en er is altijd NU een oplossing nodig. Anders staat de hele crew de volgende ochtend niets te doen.
Soms kan ik het probleem oplossen vanachter mijn bureau, maar vaak moet ik naar de locatie om de situatie met eigen ogen te bekijken. Dit noemen we site-engineering. Meestal lukt het om een probleem in een half uur te tackelen, al zijn er situaties waarin het echt spannend wordt. Gelukkig is er nog nooit een project niet gebouwd. Het komt altijd goed, al kost het soms wat meer moeite. Maar die adrenaline maakt het werk alleen maar leuker.”
Soms kan ik het probleem vanachter mijn bureau oplossen, soms moet ik erheen om de situatie met eigen ogen te bekijken
“Een van de leukste aspecten van mijn werk is de veelzijdigheid. Onze engineeringsafdeling bestaat uit vier mensen: twee ontwerpers en twee constructeurs, waarvan ik er één ben. Omdat we zo’n klein team zijn, zijn we bij bijna alle projecten van Strukton Infratechnieken betrokken, van begin tot eind. We hebben contact met iedereen in de uitvoering en rekenen aan allerlei materialen, zoals hout, staal en beton. Bovendien richten we ons vaak op kortlopende, kleinere projecten. Dat maakt het werk afwisselend en uitdagend. Je bent niet, zoals bij grote engineeringsbureaus, zes jaar lang bezig met één project.”
“Tegenwoordig werken we steeds vaker met prestatiegerichte opdrachten in plaats van bestektekeningen. Waar opdrachtgevers vroeger zeiden: ‘Dit willen we en zo moet het worden,’ vragen ze nu: ‘Zorg dat op die locatie 500 auto’s per uur de rivier kunnen oversteken, binnen deze randvoorwaarden.’ Het is dan aan ons om te bepalen of dat het beste kan met een brug, een tunnel of zelfs een veerpont. Die creatieve vrijheid maakt het werk een stuk interessanter.”
“Een rode draad in mijn carrière is Amsterdam CS. In de afgelopen jaren heb ik daar aan talloze projecten meegewerkt: de renovatie van de kappen en oude spanten, het busplatform aan de IJ-zijde, de tunnels onder het station en de tussenvloeren aan de voorkant. Ik heb aan alles gerekend en getekend. Als ik daar nu rondloop, kijk ik altijd om me heen. Hoe ziet het eruit? Wat is gebleven en wat is vervangen?
Een goed voorbeeld is een stalen paal die we hebben geboord onder het station. Voor de tunnel van de Noord-Zuidlijn moesten de houten palen onder het station worden vervangen. We hebben stalen palen van zestig meter diep geboord. Bij de eerste paal bleef de boormachine, een apparaat van enkele tonnen, vastzitten en kwam niet meer omhoog. Die ligt nu nog steeds onder het station. Als toekomstige generaties ooit gaan verbouwen, zullen ze dat apparaat daar diep in de grond weer tegenkomen.”
“Hoewel ik mijn werk nog steeds met veel plezier doe, wordt het tijd om het stokje door te geven aan een opvolger. Ben je een ervaren engineer en spreekt dit werk je aan? Dan ben je van harte welkom bij ons team.”