Bekijk alle artikelen

Martijn Muilwijk, projectleider

Hij kwam negentien jaar geleden vers uit de studiebanken en begon zijn carrière. Dat beviel zo goed dat Martijn Muilwijk (41) inmiddels is opgeklommen tot projectleider en al die tijd trouw is gebleven aan zijn werkgever.

“Na mijn studie aan de HTS heb ik, via een detacheringsbureau, gesolliciteerd. De mentaliteit van het bedrijf sprak me aan, net als de uitdagende projecten. Ik begon met een timmerstage: spijkerschort om, de bouw op en meewerken aan bekistingen voor de Betuweroute. Daarna kwam ik terecht bij infratechnische werkzaamheden zoals persen, schuiven en vijzelen. Sindsdien heb ik aan talloze projecten gewerkt, zoals het inschuiven van de Noorderbrug bij Maastricht, het inschuiven van twee dekken voor Rijswijk-Delft, het vervangen van opleggingen bij knooppunt Kleinpolderplein, stempel- en vijzelwerk voor de Noord-Zuidlijn in Amsterdam, het opvijzelen van kasteel de Haar, het vervangen van een duiker onder het spoor bij Waddinxveen en nog veel meer.”

Toen ik binnenkwam, ben ik gestart met een timmerstage. Spijkerschortje om, de bouw op en meewerken aan bekistingen voor de Betuweroute

Martijn Muilwijk

Detail
“Het leukste aan mijn werk vind ik de techniek. Persen, schuiven en vijzelen is een bijzonder specialisme. Aan het werk zelf, zoals het inschuiven van een viaduct, gaat zes tot soms wel twaalf maanden voorbereiding vooraf. Alles moet tot in detail worden uitgedacht, tot op het boutje-moertje-niveau, want in zo’n weekend kun je niet zomaar wat spullen bijhalen. Voor mijn werk zit ik meestal achter een bureau, maar bij grote projecten en uitvoeringsweekenden ben ik ook buiten actief. Zo heb ik bij het inschuiven van de Noorderbrug een shift achter de bediening gezeten. Ik probeer sowieso regelmatig naar buiten te gaan, zodat ik nauw betrokken blijf bij de projecten.”

Schouders eronder
“Ik ben nu bijna twintig jaar in dienst en het bevalt me nog steeds heel goed. Dat komt voor een groot deel door mijn collega’s. We zijn echt betrokken bij elkaar. Dat merk je vooral tijdens grote uitvoeringsweekenden voor spoorprojecten. Het spoor wordt dan een weekend buiten dienst gesteld zodat wij ons werk kunnen doen. Maar de trein móet op maandagochtend om 5 uur weer rijden, dus we werken onder grote druk. Dan zetten we met zijn allen de schouders eronder en laten we elkaar niet zitten. Dat teamwork maakt het werk extra bijzonder.”

 

Wat maak jij morgen?

Een kansrijke verbinding naar jouw toekomst start hier. Met trotse collega’s, goede arbeidsvoorwaarden en volop ruimte voor ontwikkeling. Mis jouw morgen niet!