Bekijk alle artikelen

Het Stephensonviaduct in Leeuwarden kan weer jaren mee

In Leeuwarden zijn de onderhoudswerkzaamheden aan het Stephensonviaduct afgerond. Het viaduct is weer klaar voor tientallen jaren gebruik. Harry van Dijk, bouwplaats medewerker, was nauw betrokken bij dit project.

Het Stephensonviaduct is een belangrijk onderdeel van het Leeuwardense wegennet, gelegen in de ring rondom de stad. Het viaduct voert verkeer over een weg, een bedrijventerrein, water en spoor. Drie jaar geleden werd de bovenzijde van de brug gerenoveerd, en dit jaar was de onderzijde aan de beurt, samen met enkele resterende werkzaamheden aan de bovenzijde.

“Bij een project als dit blijkt maar weer eens hoe veelzijdig wij zijn en wat we allemaal kunnen.”
Dit project illustreert de veelzijdigheid en samenwerking binnen ons team. Strukton Infratechnieken was hoofdaannemer en verantwoordelijk voor de renovatie van de brugopleggingen. Strukton Civiel Zuid verzorgde de betonrenovaties, Van Rens Mobiliteit zorgde voor de verkeersmaatregelen, en Strukton Rail was betrokken bij de spoorveiligheid. Ons zusterbedrijf Antea Group verzorgde de contract- en directievorming en plaatste sensoren onder de noemer smart bridge om de levensduur van de brug te monitoren.

Millimeter

Het Stephensonviaduct is 170 meter lang en rust op vijf steunpunten, met vijftien stalen opleggingen per steunpunt. De renovatie van deze opleggingen was een nauwkeurige klus. Om dit werk uit te voeren, hebben we de brug steunpunt voor steunpunt opgetild met behulp van vijzels.

De vijzels werden vanaf steigers geplaatst, die vooraf zo hoog mogelijk om het steunpunt werden opgebouwd. Nadat de vijzels – vijftien per steunpunt – op hun plek stonden, pompten we er olie in. Dit zorgde ervoor dat de vijzels het wegdek millimeter voor millimeter omhoogduwden, tot een totale verhoging van anderhalf tot twee centimeter. Deze beweging is vooraf precies berekend om schade te voorkomen.

“Millimeter voor millimeter duwen de vijzels het wegdek omhoog, in totaal anderhalf tot twee centimeter.”
Dankzij deze precisie en samenwerking kan het Stephensonviaduct weer tientallen jaren mee en blijft het een cruciale schakel in het Leeuwardense wegennet.

Branden, hakken, stralen en coaten

De volgende stap in het proces was het borgen van de vijzels met grote stalen ringmoeren, zodat deze niet meer konden zakken. Nadat de vijzels geborgd waren, pompten we de olie eruit. Vanaf dat moment rustte het gewicht van het wegdek volledig op de ringmoeren, wat zorgt voor een veilige doorgang voor al het wegverkeer.

Daarna brandden en hakten we de oude opleggingen weg. Vervolgens werd de aansluiting van de opleggingen naar de brugliggers schoon gestraald en opnieuw gecoat door een extern bedrijf. Na deze voorbereidingen plaatsten we de nieuwe stalen opleggingen, die we met beton aangoten. Zodra het beton was uitgehard, lieten we de vijzels stapje voor stapje zakken, zodat het brugdek weer op zijn oorspronkelijke plek kwam.

Nog één taak te doen

Het vervangen van de opleggingen en het vijzelen vormde het grootste deel van het werk, maar er stonden nog andere taken op de lijst. Zo hebben we betonscheuren geïnjecteerd, betonreparaties uitgevoerd en betonoppervlakken waterdicht gemaakt. Eén taak staat echter nog open: het vervangen van de betonnen randelementen door aluminium exemplaren. Om dit uit te voeren, moet het spoor buiten dienst worden gesteld. ProRail wil deze werkzaamheden combineren met andere geplande projecten op hetzelfde spoortraject, zodat het spoor maar één keer buiten dienst hoeft.

Opletten

Met zoveel betrokken partijen uit de Strukton-groep was het een drukke bedoening op de projectlocatie, maar de sfeer bleef uitstekend. Een goede samenwerking stond centraal; we hielpen elkaar waar nodig en hielden elkaar scherp in de gaten – vooral wat betreft veiligheid.

Veiligheid was een belangrijk aandachtspunt. Ondanks dat een deel van het fietspad tijdelijk was afgesloten, kwamen er soms toch voetgangers en schoolkinderen langs. Met mensen onder de steigers terwijl wij daar werkten, moest iedereen extra alert blijven. Niet alleen voor onze eigen veiligheid, maar ook voor die van passanten. Veiligheid zit immers in alle details van een project, en oplettendheid was daarbij cruciaal.

“Als je het leuk hebt met elkaar, heb je meer plezier in je werk. En als je goed samenwerkt, houd je elkaar veilig.”

Nieuwsgierig naar andere verhalen?

Verschillende collega's delen hun ervaring uit de dagelijkse praktijk