Bekijk alle projecten

Inschuiven Noorderbrug - De missing link van Maastricht

Tijdens dit project hebben we vijzel- en schuiftechnieken gebruikt voor het professioneel verplaatsen en tillen van constructies.

Noorderbrugtracé: betere verbinding tussen stad en achterland

“Bij de aanleg van het Noorderbrugtracé is gekozen voor een aanpak waar zowel infrastructurele als civiele doelen samenkomen”

Door de bouw van de A2-tunnel in Maastricht kwam ook het Noorderbrugtracé in zicht. Het doel: zorgen voor een betere verkeersdoorstroming tussen stad en achterland. Daarvoor hebben we een nieuwe weginfrastructuur aangelegd.

Spectaculair verlegd

De Noorderbrug is op een spectaculaire wijze verlegd. De aanlanding van de brug is naar het noorden opgeschoven. Voor het slopen van 200 meter brugdek was maar twee weken tijd. In overleg met omwonenden is gekozen om de overlast hiervan zo veel mogelijk te concentreren onder het motto ‘kort maar hevig’. Het nieuwe brugdek inclusief pijlers – 10.000 ton zwaar – is vervolgens over 25 meter centimeter voor centimeter met grote vijzels op zijn plek geschoven.

Ruimte voor nieuwe stadswijk

Een deel van de weg loopt door het oude industriegebied Belvédère. Door slim kunstwerken te slopen én te behouden wat van waarde is, ontstond hier ruimte voor een nieuwe stadswijk: het Sphinxkwartier. Met woningen en plek voor oud industrieel erfgoed.

Van file naar flow

Het Noorderbrugtracé begint bij de aansluiting op de Koning Willem Alexander Tunnel. Vroeger liep hier dwars door de stad een drukke snelweg met veel verkeerslichten en kruispunten. Dat zorgde voor files en veel verkeersoverlast, vooral bij de Statensingel rond de binnenstad van Maastricht.

Om te voorkomen dat het probleem zich zou verplaatsen na de bouw van de A2-tunnel, is het tracé opnieuw ingericht. Het doel: de singels ontlasten en zorgen voor een goede doorstroming op de A2 tussen Maastricht-West en België.

Goede doorstroming

De aanpak van het Noorderbrugtracé bestond uit het vervangen van kruispunten en verkeerslichten door nieuwe knooppunten en het verleggen van de aanlanding op de westelijke Maasoever. De brug zelf is deels gesloopt, opgeknapt en de aanlanding aan de centrumoever is naar het noorden opgeschoven. Hierdoor stroomt het verkeer beter door en worden de drukke singels in Maastricht ontlast. Voor verkeer van en naar België is een aparte verbinding aangelegd, die zorgt voor een goede aansluiting op de A2.

Samenwerking

Tijdens dit project is nauw samengewerkt met Strukton Civiel