Door opvijzelen hebben we het Stephensonviaduct in zijn geheel gerenoveerd.
In opdracht van de gemeente Leeuwarden hebben we het Stephensonviaduct volledig gerenoveerd, zodat deze weer jaren meekan. Door de inzet van verschillende disciplines binnen ons team hebben we de renovatie grotendeels zelf kunnen uitvoeren.
Het Stephensonviaduct ligt op het emplacement van station Leeuwarden. Het viaduct is gefundeerd op vijf pijlers en overspant een weg, meerdere treinsporen, een watergang en een emplacementsterrein. Eén van de brugvelden werd zelfs als loods gebruikt. Door deze ligging waren er veel stakeholders betrokken.
Omdat we brede kennis hebben en ervaring hebben met werk aan zowel wegen als spoor, konden we zelf alle verkeersafzettingen en buitendienststellingen regelen. Ook het werken in de nacht en het weekend is ons niet vreemd. Voor de opdrachtgever hebben we daarnaast alle vergunningen en maatregelen voor het werk op en rond het spoor verzorgd.
De renovatie begon met het herstel en vervangen van de opleggingen. Per steunpunt waren dat 15 stalen opleggingen waarbij de onderstoel geheel vernieuwd is en de bovenstoel opnieuw geconserveerd. Voor de renovatie van de opleggingen moest de brug iets worden opgevijzeld. We hebben hiervoor al het benodigde materieel en kennis in huis, waardoor we dit veilig en efficiënt konden uitvoeren, terwijl het verkeer op de brug gewoon doorging. Met gemiddeld 3000 ton oplegreactie per steunpunt en een dek met 15 liggers was daar flink wat vijzelmaterieel voor nodig.
Door de beperkte beschikbaarheid van buitendienststellingen van het spoor zijn de betonrenovaties aan het brugdek in fases uitgevoerd. Onze collega’s van Tensa hebben dit aangepakt. Door een goede samenwerking is de beperkte beschikbare tijd efficiënt benut en zijn verschillende werkzaamheden gecombineerd uitgevoerd.
Uit de vooronderzoeken en inspecties vooraf bleek dat de betonnen randelementen van het viaduct niet voldeden voor de nieuwe levensfase van het viaduct. Daarom hebben we 420 betonnen randelementen vervangen voor duurzame aluminium exemplaren. Zo is ook dit onderdeel van het viaduct weer klaar voor de komende jaren.
Dit project is uitgevoerd in samenwerking met Strukton Rail.