Bruggen, tunnels, sluizen en viaducten: wij vernieuwen ze slim en duurzaam. Ook voor de aanleg van nieuwe infrastructuur kun je bij ons terecht.
Veel bruggen, tunnels, sluizen en viaducten zijn gebouwd in de jaren ’50 en ’60. Inmiddels zijn ze intensief gebruikt door steeds meer en zwaarder verkeer. Daardoor is de kans op storingen groter en is vernieuwing vaak nodig.
De veiligheid van de weggebruiker staat uiteraard voorop. Daarom controleert Rijkswaterstaat onze bruggen, tunnels, sluizen en viaducten regelmatig. Zo wordt bepaald in welke staat een object is. Als een object toe is aan vervanging of renovatie, komen wij in beeld.
Het vernieuwen van bruggen, tunnels, sluizen en viaducten, maar ook de aanleg van nieuwe infrastructuur, gaat bijna altijd gepaard met hinder. Vooral bij drukke knooppunten. Ook provincies, gemeenten en vervoerders zoals ProRail hebben veel bruggen, tunnels en viaducten in beheer die worden vernieuwd.
Alles bij elkaar gaat het om veel objecten die niet allemaal tegelijk kunnen worden aangepakt. Daarom stemmen we de werkzaamheden goed op elkaar af. Zo blijft de regio zo goed mogelijk bereikbaar.
Verkeershinder is helaas niet te voorkomen. Maar we doen er alles aan om die zo klein mogelijk te houden. We kondigen werkzaamheden ruim op tijd aan, zodat je als weggebruiker of vaarweggebruiker weet waar je aan toe bent. En rekening kunt houden met omleidingen en eventuele extra reistijd.
Slim en duurzaam vernieuwen
Bij onze projecten maken we zo veel mogelijk gebruik van slimme en duurzame technieken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan eenzelfde bedieningssysteem voor sluizen en bruggen of door materialen te hergebruiken, zoals bij de renovatie van de Van Brienenoordbrug.