Met dit systeem hebben we al op talloze plekken in Nederland onze expertise getoond, onder andere met mastfundaties voor bovenleidingen langs het spoor. Projectleider Rick Miltenburg vertelt er meer over.
Op veel plekken langs het spoor rust de mast van de bovenleiding op een vlinderblok: een betonblok van ongeveer 2 bij 2 meter in de vorm van een vlinder. Dat blok staat op het maaiveld. Maar niet overal is er ruimte voor zo’n blok, bijvoorbeeld als de spoordijk te smal is of als er kabels en leidingen in de grond zitten. Voor die situaties hebben wij een innovatieve oplossing bedacht.
Met een avegaarboor – trillingsvrij – boren we een stalen, holle buis zo’n zes meter diep de grond in. De buis heeft een diameter van slechts 60 centimeter, dus die past vrijwel overal. In de buis plaatsen we een prefab betonnen poer die we aangrouten. Op de poer zitten stalen ankers. Zodra de mortel is uitgehard, plaatsen we de bovenleidingsmast en de bovenleiding terug. Een paar uur later rijden de treinen er weer langs alsof er nooit iets is gebeurd.
Sinds 2015 passen we deze methode met succes toe. Dit systeem voldoet aan alle eisen, is gecertificeerd en erkend door ProRail. Het biedt veel voordelen: de fundatie kan snel worden aangebracht, de ankers worden zeer exact gepositioneerd, de geluidsoverlast is minimaal, en de diepte van de buis kan nauwkeurig worden afgestemd op de grondslag.
We zijn tevreden, maar blijven nadenken over hoe het nóg beter kan. Kan de fundatie bijvoorbeeld van een ander materiaal worden gemaakt dat minder belastend is voor het milieu? Hoewel staal en beton sterk en duurzaam zijn, onderzoeken we of kunststof een geschikte optie kan zijn. Ook kijken we naar manieren om de plaatsing efficiënter te maken, bijvoorbeeld door slechts één machine te gebruiken in plaats van twee. Dit kan kosten en doorlooptijd verlagen, wat gunstig is voor onze opdrachtgevers.
Ons innovatieve mastfundatie systeem voldoet aan alle eisen en is gecertificeerd. Het systeem biedt veel voordelen. Bijvoorbeeld dat we de fundatie snel kunnen aanbrengen, dat de ankers zeer exact zijn gepositioneerd, dat de geluidsoverlast voor de omgeving minimaal is en dat we de diepte van de buis heel goed kunnen afstemmen op de grondslag.
Terwijl we binnen werken aan verbeteringen, gaan de werkzaamheden buiten onverminderd door. Zo plaatsen we in Schiedam meer dan tachtig fundaties samen met ons team, binnen een strakke deadline van 52 uur. Dit vereist extra snelle methodieken, zoals het gebruik van een betonpomp op een platte kar achter de krol, waarmee we in slechts een kwartier 175 liter mortel kunnen gieten. Ook op het traject tussen Obdam en Hoorn vervangen we een flink aantal mastfundaties.
Door de groeiende vraag naar onze aanpak hebben we extra collega’s nodig. We zoeken onder andere een uitvoerder, een werkvoorbereider en meerdere bouwplaats medewerkers. Interesse? Solliciteer via onze vacaturesite www.werkenbijstrukton.nl of stel je vragen via e-mail: rick.miltenburg@strukton.com.